Festingarna i Nagu

Utfärd till Raseborgs Sommarteater
Den 2 juli 2022
Pjäs: ALL SHOOK UP
Den 2 juli kl. 9:55 startade vår buss ( Launokorpi ) från Pärnäs, med upplock av deltagare
längs vägen, också ett par stycken från Pargas kom med. Många suckar över värmen
hördes, där jag och flera andra väntade på Kyrkbacken, men inne i bussen var det behaglig svalka, satt själv på ”solsidan” vid fönster, och det var inte alls för varmt.
Vår nya reseledare Marja-Riitta Lindblom hälsade alla hjärtligt välkomna med på resan, och berättade om dagens program. Vi var 47 teatersugna personer. Vi åkte mot Fiskars, där Kopparsmedjan serverade oss en diger lunch, med efterrätt och
kaffe till. Sedan fanns en stund för shopping, det råkade vara antikmarknad just då.
Därefter samlade vi ihop oss, för att åka till huvudmålet för dagen, alltså teatern, vi hade av dom bästa platserna, och vi fick uppleva några timmar av underbar sång, en underbar musik och ett utomordentligt skådespeleri, ingen av oss var oberörd. Tror alla kan hålla med om det. Molnen kom och skingrade det värsta solgasset, det tackar vi vädergudarna för. Lite oro uppstod av att en orm ringlade sig fram bland folks fötter i publiken, men den blev skrämd och försvann rätt fort, jag såg den inte själv, men hörde att det var en snok. Obehagligt i alla fall. En välbehövlig paus med gott kaffe och mumsig bulle avnjöts, sedan fortsatte underhållningen fram till det lyckliga slutet i pjäsen med stående ovationer och applåder, som många känner av i axlarna ännu. På hemfärden hade vi turen att få en extra liten kaffe/glass paus, berodde på färjans tidtabell. Så här till avslutning vill jag att vi skall vara nöjda, och framföra vårt varma TACK till vår reseledare och hennes hjälpredor, för ett härligt och välkomponerat arrangemang. Och TACK alla ni som kom med, ni gjorde det till en oförglömlig dag igen. Sommarhälsning. Mary.

HEMLIGARESAN 2019 ASPÖ
Festingarnas hemliga utfärd. Den 12 juni 2019 var dagen för den hemliga "resan" som i år var en båtutfärd. Vi samlades på kyrkans parkeringsplats redan 9:30, därifrån vandrade vi till hamnen. Där väntade låg Amanda- båten glatt guppande vid en bro, i den bänkade vi oss bekvämt, och gissningarna började. Aldrig har så många olika gissningar förekommit inför en färd, dagarna före undrade någon, "vi ska väl int börja gå St Olofs Waterway bara" jag lugnade med att svara: nej den blir det inte i år ännu. Utfärdens mål var Björkö och Aspö, Björkö med sin fina naturhamn, och vackra insjö, vilken man kan vandra hela vägen runt. Det var rätt många som gjorde det, medan vi andra bara satt och njöt av tillvaron och utsikten. Vi samlades i båten, och fortsatte vår färd till Aspö, där vi blev trakterade med en god fisksoppa, med gott bröd därtill i det lutande båthuset. Allas magar kurrade, och alla var sugna på mat. Det sägs ju att sjön suger, det stämmer bra det. Vi besökte den vackra kyrkan, sedan gick vi en liten rundtur, åh, denna ö, vad den blommade. En vackrare blomsteräng har jag inte sett på länge. Vi serverades kaffe i en annan strandbod, där man kunde inhandla ullsockor, rökt fisk och lite av varje. Det blev så dags att ta farväl av Aspö, och fortsätta färden tillbaka, i kapten Thores trygga båt. Stämningen var så gemytlig, och rofylld. Jag brukar ju ha en liten "historia" till hemvägen, men jag ville inte störa den fina samvaron, så den sparar jag till en annan gång. Tack till alla som kom med, tack till alla som bjuder på sig själv och tack till Yngve som ordnade, och höll kontakt med arrangören. TACK. Önskar er alla en fin sommar.
Mary

När det är hemlig resa på gång hör det till att försöka "luska ut" vart resan skall gå. Så också denna gång. Ganska snart förstod vi att ut på sjön bär det av. Ja då var det en som genast googlade charterbåtarna i skären, vilken är bokad  den 12-te. Napp genast , det var Tore Johansson från Aspö.Då blev förstås Aspö först på listan. Gullkrona, Bengtskär, Utö, Iniö, Jormo var föslagen också. Genast efter starten föll Bengtskär och Gullkrona bort, När vi åker förbi  Högsar och Berghamn så blir vi mer och mer säkra, men vi skall till två ställen. Hela tiden följer någon med på sjökortet och googlar i telefonen.
Så kommer vi på Sandviksharun dit skall vi. Men nej plötsligt blir de en sväng och då vet vi vart första stoppet är jo Björkö. Efter fina Björkö är vi säkra på Aspö och dit bär det iväg.
Hemvägen blir andra rutten så vi åkte runt hela StorNagu på vår resa, som var uppskattad av alla.
Hälsningar Gitta.

Festingarnas hemliga resa.
Den 5 juni 2018 samlades trettiotre förväntansfulla, glada Festingar plus en medtalad guide ( Olof Elenius). Många funderingar hördes under resans gång, om vart vi var på väg, då plötsligt en dam med smart hjärna kom på det. Mycket riktigt skulle vi just dit, till Sisu- fabriken i Karis. Där fick vi en sakkunnig information om och hur det tillverkades specialgjorda lastbilar, alltså bilar för verkligt tunga transporter.
Vi gick en tur genom en tillverkningshall, där vi fick se det verkliga handarbetet, ( själv blev jag förvånad över att det skruvades för hand). Alla verkade vara nöjda med besöket, kanske nog mest dom manliga, men underligt är det, att fast man inget större intresse har för maskiner så blir man lite tagen av storleken, och storheten av att se produktionen.
Efter "bilbesöket" fortsatte vi till restaurang Kopparsmedjan, där det intogs en stadig lunch, som vi smälte med lite vandring i Fiskars bruksområde. Tid för lite shopping för den som kände för det.
Så var det dags för resans andra hemliga resmål, så hemligt att det var endast jag själv och chauffören som kände till det. Vi besökte Kallionlaakson Linna i Bjärnå. Där drack vi eftermiddagskaffe med smörgåsar av hembakat bröd. Vi fick höra om platsens historia, som nog gjorde alla av oss förvånade. Slottet var "nybyggt" av delvis delar från nån 200- års gammal byggnad, handbilade stockar och hundradetals ton natursten och tegel. Slottsfrun är textildesigner, och säljer sina produkter i egen butik i slottet, produkter av lin, ull och skinn.
En bröllopssvit fanns det också uppe i ett av tornen.  Efter att vi fått smaka på "vikingalök", startade hemfärden, med en kraftig smak av kålrot i munnen, ty så smakade vikingarnas lök. Kallionlaakson Linna var väl värt ett besök, också dess skapare, som själva kallar sig lite galna, ja inte så lite galna heller, var två människor som hade stor kärlek för varandra. Så upplevde jag det. Hemma igen var vi kl. 20:10.
Stort tack till alla som kom med, tack till er övriga i resegruppen, nu tar vi lite sommarlov. Ses igen till hösten med nya idéer. GLAD SOMMAR! önskar Mary.

Gullö gård

Tisdagen den 16 maj 2017.
Ett antal på tjugoåtta glada Festingar och en trevlig busschaufför åkte iväg på
en hemlig resa, så hemlig att jag inte själv ens riktigt visste vart det bar iväg,
hade aldrig varit på dessa ställen tidigare.
Vi besökte IDO, ett ställe där det görs attiraljer som stort underlättar våra
dagliga behov, dvs WC stolar och tvättlavoarer. Där blev vi guidade runt, och
fick se alla olika moment, ända från grundmateralet, till färdig produkt, vi
vandrade omkring tillsammans med obemannade robotar, lite skrämmande
tyckte jag, allt sköttes maskinellt, nästan bara färdig produkt undersöktes i sitt
slutskede av människohand. Förstås fanns det en massa mänskor som
kollade upp att allt i maskinväg fungerade. Jag tror att alla, liksom jag själv
var förvånade hur stort det var, hela anläggningen var ju flera hektar i yta.
Sen åkte vi vidare på vår utfärd, ut till Gullö Gård, känd för sin historia ända
från 1500-talet, känd för sin blomsterdal med blommande narcisser, och
framför allt sin goda mat gjord på viltkött. Vi smorde kråset ordentligt, vi njöt
av den historiska berättelsen som gårdens värdinna bjöd på, och till sist en
god dessert.
Det blev dags för hemfärd. Ett fint litet avbrott på hemresan, var hos Kimito
Bagaren, där det fanns gott kaffe och gott bröd.
Jag som är nybörjare i detta, tyckte att vi fick en fin dag tillsammans.